onsdag den 12. maj 2010

Hvem skøjtede det bedst? "The Phantom of the Opera"

Musikken fra Andrew Lloyd Webbers musical "The Phantom of the Opera" er enhver kunstskøjteløbers drøm: det er både dramatisk, sørgeligt og letgenkendeligt for selv den mest ikke-kunstskøjteløbsinteresserede. Alle kan forstå atletens budskab i programmet. Derfor kan det ikke komme som en overraskelse, at adskillige kunstskøjteløbere valgte at skøjte til musikken i denne olympiske sæson.

Japanske Yukari Nakanos korte program er koreograferet af Marina Zoueva, der nok snart må være træt af musikken (hun har også koreograferet Davis/Whites POTC fridans i år samt Chock/Zuerleins fra sidste år). Det er ikke mit yndlingsprogram fra Nakano, men øv hvor jeg kommer til at savne hendes piruetter. Hendes kombinationspiruette varer næsten et halvt minut!


Canadiske isdansere Kaitlyn Weaver og Andrew Pojes fridans indeholder virkelig nogle smukke og kreative elementer, så det var en skam at de missede OL og VM med kun 0.3 point. Som trøstepræmie vandt de dog 4CC med programmet.


Patrick Chans lange program formår virkelig at vise hans utrolige grundløb, og så indeholder sindssygt det mange transitions. Alligevel synes jeg, at han kunne forbedre sin forbindelse til publikum (hvilket han får chancen for, da han beholder programmet til næste sæson).


Wow! Selv Eurosport-kommentatorerne er udmattede efter at have se Meryl Davis og Charlie Whites fridans. Deres fart over isen er uforlignelig, og deres løft ser sværere ud end dem, der udføres i parløb (FYI: White skal forestille Operafantomet, ikke Raoul).


Personligt foretrækker jeg Davis/Whites rutine mest. De giver den 100% under programmet og yder virkelig den dramatiske musik retfærdighed med deres fart og akrobatik.

Men hvad synes du? Afgiv din stemme og/eller læg en kommentar:

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg bryder mig faktisk ikke om musikken, heller til kunstskøjteløb. Jeg synes, temaet er så overdrevet storladent, at det næsten bliver vulgært. Og stort set alle kunstskøjteløbere "drukner" i alt det muskialske flødeskum, når de vælger "Phantom" som programmusik. Af de fire nævnte programmer har Davis/White som de eneste en koreografi, der rent faktisk kan leve op til musikken. Deres program vil jeg gerne se flere gange - der er der ingen af de andres der indbyder til; i hvert fald ikke for det koreografiske.

Men godt tema at tage op her uden for sæsonen. Og super blog du laver!

/HLP

Sequins Galore sagde ...

Hej HLP
Ja, det er ærgerligt at mange kunstskøjteløbere bruger musikken, selvom de ikke kan "tackle" den. Forhåbentlig ser vi mere originalitet til næste sæson.

Og tak for de rosende ord :-)