onsdag den 6. april 2011

Holdkonkurrence i kunstskøjteløb er nu tilføjet til Vinter OL 2014!

Den internationale olympiske komité offentliggjorde i dag, at Vinter OL 2014 i Sochi vil byde på hele seks nye discipliner - den ene vil være en holdkonkurrence i kunstskøjteløb!

Et hold vil bestå 6 atleter, en repræsentation fra hver disciplin: en herre singles, en dame singles, et par og et isdansepar. Som sædvanlig vil atleten eller parret udføre sit program og dermed opnå point. Det hold med flest point sammenlagt vil blive udråbt de olympiske mestre.

Holdkonkurrencen skulle oprindelig først være blevet godkendt efter World Team Trophy 2011 i april, men denne blev aflyst pga. naturkatastroferne i Japan. Holdkonkurrence i Vinter OL vil få sin debut ved Ungdoms Vinter OL til januar 2012 i Innsbruck i Østrig.

Mange kunstskøjteløbsfans på internettet virker lidt negative for denne holdkonkurrence, hvilket overrasker mig en smule. Hvad synes du om denne tilføjelse?

(Kilde: figureskatersonline.com)

Den korte dans for næste sæson 2011/12

Tessa Virtue og Scott Moir har denne sæson en fridans til en latinamerikansk medley.

Mønsterdansene og rytmerne til næste sæsons korte danse er blevet offentliggjort.

Senior
  • Rytmer: Én til tre af følgende latinamerikanske rytmer: Cha Cha, Rhumba, Samba, Mambo eller Merengue.
  • Mønsterdans: To sekvenser af Rhumba, som enten kan skøjtes lige efter hinanden eller ej. Mønsterdansen må danses til alle af de ovennævnte rytmer, ikke kun Rhumbaen.
  • Andre obligatoriske elementer: Et kort løft, en side-om-side (uden hold) trinsekvens på cirkel og en twizzle sekvens.
Junior
  • Rytmer: Cha Cha plus evt. én af følgende latinamerikanske rytmer: Rhumba, Samba, Mambo eller Merengue.
  • Mønsterdans: To sekvenser af Cha Cha Congelado skøjtet i træk. Denne skal udføres til en Cha Cha rytme.
  • Andre obligatoriske elementer: Et kort løft, en side-om-side (uden hold) trinsekvens på lige linje og en twizzle sekvens.
Hvad synes du så om valget? Hæsligt eller sjovt? 
      Se flere detaljer i ISU Communication 1670.