onsdag den 12. maj 2010

Hvem skøjtede det bedst? "The Phantom of the Opera"

Musikken fra Andrew Lloyd Webbers musical "The Phantom of the Opera" er enhver kunstskøjteløbers drøm: det er både dramatisk, sørgeligt og letgenkendeligt for selv den mest ikke-kunstskøjteløbsinteresserede. Alle kan forstå atletens budskab i programmet. Derfor kan det ikke komme som en overraskelse, at adskillige kunstskøjteløbere valgte at skøjte til musikken i denne olympiske sæson.

Japanske Yukari Nakanos korte program er koreograferet af Marina Zoueva, der nok snart må være træt af musikken (hun har også koreograferet Davis/Whites POTC fridans i år samt Chock/Zuerleins fra sidste år). Det er ikke mit yndlingsprogram fra Nakano, men øv hvor jeg kommer til at savne hendes piruetter. Hendes kombinationspiruette varer næsten et halvt minut!


Canadiske isdansere Kaitlyn Weaver og Andrew Pojes fridans indeholder virkelig nogle smukke og kreative elementer, så det var en skam at de missede OL og VM med kun 0.3 point. Som trøstepræmie vandt de dog 4CC med programmet.


Patrick Chans lange program formår virkelig at vise hans utrolige grundløb, og så indeholder sindssygt det mange transitions. Alligevel synes jeg, at han kunne forbedre sin forbindelse til publikum (hvilket han får chancen for, da han beholder programmet til næste sæson).


Wow! Selv Eurosport-kommentatorerne er udmattede efter at have se Meryl Davis og Charlie Whites fridans. Deres fart over isen er uforlignelig, og deres løft ser sværere ud end dem, der udføres i parløb (FYI: White skal forestille Operafantomet, ikke Raoul).


Personligt foretrækker jeg Davis/Whites rutine mest. De giver den 100% under programmet og yder virkelig den dramatiske musik retfærdighed med deres fart og akrobatik.

Men hvad synes du? Afgiv din stemme og/eller læg en kommentar: